Autolease Förarundersökning - Laddhybridsbrukandet

Publicera: den 23 februari 2021

I höstas skickade vi på Autolease ut en förarundersökning till alla våra laddhybridsförare. Gensvaret var stort och vi tackar alla som tog sig tid att svara på våra frågor!

Utifrån svaren har vi ställt samman en mängd intressant fakta om hyrbidbrukandet och förarnas nöjdhet. I en första sammanställning har vi tittat närmare på laddmöjligheter och räckviddsstatistik. Här följer några av de intressanta iakttagelser som gjorts när vi ställt samman materialet:

  • 27 % av de svarande förarna har en laddbox installerad hemma, och 15 % svarade att de avser installera en laddbox i framtiden. Procentuellt störst andel av installerade boxar hade VW- och Mercedes Benz- förare och lägst antalet installerade boxar utifrån antalet svarande hade BMW-förarna.

    Egen laddboxinstallation är trend som i takt med att elektrifieringen utvecklas troligtvis bara kommer att växa sig starkare. Ju längre räckvidd desto högre mervärde att kunna ladda tryggt och snabbt även hemmavid. From 1 januari är det dessutom den nyimplementerade skattereduktionen för grön teknik applicerbar på inköp och installation av laddbox. Avdraget görs numer direkt på privatpersonens faktura (likt ett ROT/RUT-avdrag vilket innebär en stor förenkling vid jämförelse med det tidigare bidrag som aktivt behövde sökas i efterhand). Detta kommer, med säkerhet, även påskynda laddbox-statistiken ytterligare i positiv riktning.


  • Hela 71% av de svarande har möjlighet till laddning på jobbet. Det är ju en fantastisk siffra som indikerar på att många av våra kunder tar laddningsfrågan på allvar och satsar på att möjliggöra laddning på jobbet. En win/win för både miljö och möjligheten till reducerade bränslekostnader!

    Av förarna är det hela 80% som anser att möjlighet till laddning på jobbet är viktigt/mycket viktigt. Bolagen verkar således lyssna på förarnas önskan.


  • Ett svar som dock förvånar är att hela 74% av arbetsgivarna som erbjuder laddning på jobbet inte tar betalt för det. Enligt nuvarande bestämmelser får inte arbetsgivaren erbjuda laddning utan att antingen ta betald eller förmånsbeskatta den anställde på marknadsvärdet av den el som brukats för laddning kopplat till privat körning. Här påvisas ett kunskapsglapp som troligtvis bottnar i den snabba elektrifieringstakten och det, till viss del, svävande reglementet. Om du är arbetsgivare och önskar konsultering i frågan är du självklart välkommen att kontakta oss på Autolease.


  • 76 % av förarna uppger att de ibland eller ofta nyttjar publika laddplatser. Mest frekvent nyttjar BMW- och Mini Cooper-förarna det publika nätet och minst nyttjas det av Mercedes Benz-förare (alltså raka motsatsen till andelen förare med laddbox hemma!)

    Intressant att se att laddhybridsförare aktivt väljer att ”go that extra mile” för att ladda även en kortare stund istället för att låta bilen rulla vidare på fossilt bränsle. Tidigare statisk i ämnet påvisar att 90 % av alla laddning sker i hemmet alt. på arbetsplatsen (källa; bee.se). Möjligen (utifrån vår undersökning) att den siffran är på nedåtgående i samband med att den offentliga laddinfrastrukturen blir alltmer lättillgänglig.

  • Vad gäller räckviddsstatistik kör medelföraren 48,73 % av sin totala körning på el. 62% av förarna anger att de ofta kommer dit de ska på eldriften medan 4 % hävdar att de aldrig kommer dit de ska. Endast 1,8 % av förarna kommer ALLTID dit de ska på eldriften. Statistik likt denna ska bli spännande att följa i takt med att batteriernas kapacitet ökar. Idag är exempelvis nya MB C-klass orderbar med en räckvidd på upp till 10 mil på en laddning. Det är en avsevärd utveckling i jämförelse med många batterier av äldre modeller som inte ens kommer hälften så långt.



Under våren ska vi titta närmare på hur förarnas beteende har förändras i samband med eldriften samt hur mycket genomsnittsföraren reducerat sina bränslekostnader i samband med övergången till laddbart, stay tuned!