Autolease trendspanar på Bilmässan i Frankfurt

Publicera: den 19 september 2019

Frankfurt, september 2019.

Autolease, Risk & Remarketing, har varit i Frankfurt på bilmässa för att göra en djupdykning i vad vi kan förvänta oss i form av nya bilar, ny teknik och mobilitet det närmaste året.

Nu är trenden från Norge där laddbara bilar står för över 50% av nybilsförsäljningen rent produktmässigt möjlig även i Sverige och för svenska kunders bilbehov, kör- och köpmönster.

2020 är året då laddbara bilar kommer på bred front.

Autolease ger här några smakprov på bilmodeller som kan vara intressanta för den svenska marknaden.

Först och främst de nya elbilarna.

Det vi ser nu är att flera bilmärken kommer med nya modeller som är konstruerade från grunden för att vara rena elbilar.

Några exempel:

VW ID.3. Kanske den nyheten på mässan som fick mest uppmärksamhet. Varför namnet ID.3?

3:an ska illustrera Volkswagens tredje största lansering genom tiderna, efter Bubblan och Golfen. En ny era börjar nu!

Supermodern design, kompakta yttermått, väldigt rymlig inuti, 420 km räckvidd enligt WLTP och hög teknologi rätt igenom hela bilen. Från familjen kommer under nästa år även kusinen Seat el-Born som i grunden är exakt samma bil men med en mer sportig design som ska spegla det spanska varumärkets identitet. Prisbilden ser väldigt lovande ut vilket med klimatbonus kan hjälpa till att skapa en ny svensk folkbil. Dragkrok finns, men endast för att hänga på cykelställ på.

Honda e. Chic design och innovativ interiör med en jätteskärm och bildskärmar som backspeglar. Modernt. En riktig stadsbil med väldigt snäv vändradie och bra kvalitetskänsla. Räckvidd runt 250 km WLTP men ett högt pris i relation till storlek och batteri. Sen tror vi inte att laddkontakten ovanpå motorhuven är genomtänkt när snö, slask och is är en del av vardagen här i norr.

Polestar 2. Volvos kinesiska elektriska släkting med huvudkontor i Sverige. Närheten till Volvos designspråk är uppenbar och mottagandet i Sverige lär bli positivt. Service och reparationer ska enligt vad som sägs idag skötas av Volvos etablerade verkstäder. Bilen köper man på nätet. 4-hjulsdrift, ja! Dragkrok, 1400 kg, ja! 500 km räckvidd, ja!

Byton M-Byte. Ännu en kinesisk elbil. Den ska produceras i Kina, men all utveckling av design och teknologi sker i Kalifornien och München. Skärmstorlek XXXL, batteristorlek och räckvidd helt på par med marknadens krav. Lansering i Norge, men inte i Sverige… Norge blir för alla tillverkare en prioriterad marknad, men spaningen är att Sverige kan komma att få samma attention från tillverkarna när regeringen styr allt hårdare mot uppsatta klimatmål 2030 och då efterfrågan på elektrifierade bilar ökar kraftigt.

Mercedes EQV. Elektrisk V-klass för transport av många passagerare på samma gång. 100 kWh batteri och över 400 km räckvidd. Kanske något för taxinäringen.

Opel Corsa e/Peugeot 208-e. Levereras både som fossilbil och elbil. Lovande som elbil med 330 km räckvidd WLTP.  Lite trängre i baksätet en VW ID.3.

Vi har sagt det förr men det tål att upprepas. Vill man under 2020 ha en elbil levererad får man se till vilken bil som verkligen finns att tillgå för leverans och se sig om med öppna ögon mellan alla olika varumärken.

Så till några hybridvarianter.

Först Mercedes som i praktiken erbjuder det bredaste modellprogrammet av laddhybrider.

Mercedes GLE 350de är helt ny på marknaden. Diesel Plug-In hybrid med 99 km WLTP räckvidd på el och snabbladdning.

C-klass, E-klass och GLC som laddhybrider finns redan, eller nu igen. Sen visades även nykomlingarna Mercedes A och B 250e. Bensinmotor på 160hk och 70 km elektrisk räckvidd enligt WLTP. Total effekt en bra bit över 200 hk. Pigg och ren!

Nya Ford Kuga kommer nu som Plug-In: Efterlängtad hos Ford. Fyrhjulsdriven SUV som i all mening kan konkurrera med marknadsledaren Mitsubishi Outlander PHEV. Cirka 50 km ren elektrisk räckvidd.

Ford Transit Skåp/Custom PHEV, skåpbil eller persontransport. En laddhybrid med endast 70 gram CO2 som gör den till en Klimatbonusbil. Synnerligen intressant då denna är den första laddhybriden i segmentet och lanseras lagom till full WLTP slår in och ger en relativt sett hög malus (förhöjd fordonsskatt) för många transportbilar.

BMW X3 30e säljstartas just nu. Samma batteri och motor som i 330e och med riktig 4-hjulsdrift.

En direkt konkurrent till Audi Q5 TFSI e och Volvo XC60 T8.

Till slut ett par nyheter utan elektrifiering

Mercedes GLB. Landar mitt emellan GLA och GLC. Det säger sig själv, men kommer som 7-sitsig.

Lite «Boxy» design, som till att börja med endast kommer i bensin och dieselvarianter, men med tiden också med eldrift.

Då som vi har förstått det blir det nya Mercedes EQB. (Elbil)

Och sist men inte minst.

Efter nästan 70 år med samma design.

Från 1948 till 2016 blev förra generationen Land Rover Defender producerad i olika varianter, men med samma designspråk. Då var det några konservativa engelskmän som tänkte att det kanske var på tiden med lite ändring. Eller kanske blev de tvungna till det?

De behövde några år på sig att utveckla en ny Defender och resultatet är rätt och slätt tuffare än tuff.

Ja, den kommer som laddhybrid! Bilvärlden är 2020 inte riktigt vad den var.