Provkörning Range Rover Evoque

Publicera: den 12 november 2019

Pontus Rissanen, arbetar sedan ett år tillbaka på kundsupporten hos Autolease. Har en avställd veteranbil och kör väldigt lite till vardags men testar gärna nya modeller. Har tidigare arbetat VW-verkstad och gillar att testa och bedöma nya bilmodeller, egenskaper och teknik.

Range Rover Evoque är en kompakt och komfortabel bil med tillräcklig kraft, är lättmanövrering och lämpar sig lika mycket i innerstadens köer liksom på landsväg. Styrningen svarar snabbt och bilen är lätt att navigera i trånga utrymmen, exempelvis ett parkeringsgarage. Väghållningen och de riktigt bekväma stolarna får körningen att flyta fram och bilen upplevs väldigt trygg och stabil.

Interiören är väldigt stilren med en viss premiumkänsla i sin design där det stora glastaket får bilen att kännas rymligare och de många skärmarna får bilen att kännas modern.

Infotainmentsystemet var någorlunda lätt att förstå sig på även om det krävdes en sittning i stillastående läge för att lära sig att navigera bland de många valen.

Det stora bagageutrymmet gör att bilen fungerar utmärkt för en längre resa med packning likväl som för en storhandling med familjen. Eller varför inte bara längs med en landsväg genom Sverige.

 

My Ark, arbetar sedan flera år tillbaka som KAM hos Autolease. Hon har en familj med ett barn, kör ca 2000 mil/år, främst i Stockholmsområdet.
Första känslan av Range Rover Evoque är att den är tilltalande utseendemässigt, den är snygg och man får en powerkänsla. När man sedan sätter sig i den som förare sitter man bekvämt och den skapar tryggheten man får i en SUV. För föraren finns det rymd och det är dubbla displayer i mittkonsolen med infotainmentsystem samt ett för bilens fläktsystem och där du kan växla olika körlägen som finns. 

Känslan av att köra bilen i en Stockholmskö ger inte först bästa intrycket då programmeringen av start/stopp-funktionen och mildhybrid-systemet gör att det nästan känns som man får motorstopp varannan minut. Efter ett tag byter jag från körläge komfort till eko och man får genast en skönare känsla och en smidigare körning. 

Hade turen att även få testköra bilen i fjällen i Dalarna och där kände man att bilen verkligen var i sitt rätta element. Man får testa på motorn ordentligt som visar att den har kraft. Samt att körläget snö/grus som skapar ännu mera trygghet och häftig körkänsla.Interiörmässigt är det en attraktiv bil med den teknik- och uppkoppling som jag förväntar mig idag. Men storleksmässigt för en barnfamilj blir det lätt tight då det är en bil i den mindre suv-klassen. 

För mig blir det tydligt att denna bil passar föraren som vill sitta skönt, tryggt och kör i olika terränger privat eller i tjänst. Tanken på miljön finns där med mildhybridtekniken som sänker CO2-värdet men är det tillräckligt just nu?