Vilka bilar ska man leasa under 2021?

Publicera: den 23 februari 2021

Riksdagen har de senaste åren genomfört en rad skattehöjningar som drabbar fordonsägare och anställda med tjänstebil och deras arbetsgivare ekonomiskt. Anledningen till höjda drivmedelsskatter/fordonsskatter för fossilbilar är att minska antalet fossildrivna fordon och att driva på omställningen till ”gröna” bilar på våra vägar. Framtiden är ju klimatneutral!

2021 bjuder på ytterligare förändringar.

Vi får utifrån de snabba förändringar just nu mycket frågor om hur man bör tänka och vilka bilar som företagen bör välja. Det råder en osäkerhet för många företag och regeringens förslag om ”snabba” förändringar gör det också mer svårnavigerat än tidigare.

Så vilka bilar ska företaget köpa? Svaret är inte lätt då man behöver se det ur flera aspekter för att ta kloka beslut.

Det är alltid bra att utgå från ett nuläge.
-
Vad används bilarna till i företaget idag?
- Finns det krav på viss utrustning? Last som måste få plats? Osv

Därefter är det bra att fundera på eventuella kommande behov i framtiden.
- Vad ser man för förändringar i bilbehovet de kommande 3-5 åren?
- Hur långa körsträckor skall bilarna rulla?
- Kommer man kunna ladda ex. en elbil på jobbet eller i de anställdas hem? Osv.

Utifrån dessa ovan nämnda behov, så bör man fundera på den ekonomiska aspekten.
- Vad kostar fordonen att driva idag och vad får de kosta i framtiden?

Genom att ni tar ställning till ovan val går det att ringa in vilka just era behov är och därmed ge råd. En stor hjälp är Autolease unika bilkonfigurator där vi kan tala om vad bilen faktiskt kostar att äga per månad. Totalkostnaden som visas där är en fast garanterad kostnad vi som bank kan erbjuda genom en operationell leasing och där du som kund kan känna dig trygg i att det inte uppstår oönskade kostnader. Autolease är en märkesneutral part och ett bollplank för företag i omställningen till en kostnadseffektiv ”grön” vagnpark.

För de företag som inte gjort det tidigare är det hög tid att göra en bilpolicyförändring i år. Vi träffar fortfarande förvånansvärt många företag som sitter med en prisbasbelopps-baserad bilpolicy och som sett sina bilrelaterade kostnader öka under de senaste åren. Här bör man istället välja att se ägandet av bilen i företaget utifrån ett totalkostnadsperspektiv där man tar med alla bilrelaterade kostnader såsom service, reparation, däckslitage, däckhotell, bränsle osv.

Att ge ett generellt råd till företag om vilka bilar som de bör välja blir närmast omöjligt, men efter en analys av er vagnpark kan vi ge väl underbyggda rekommendationer om vilka bilar som blir intressanta för ert bolag.

Vad är er kärnverksamhet? Vi jobbar 100% med företagsbilar - Autolease