En uppkopplad framtid och värld

När förstod jag för första gången vinsten av att ha en motor till något?
Under min uppväxt hemma på bondgården i Värmland blev jag, min bror och våra kusiner ofta beordrade att ta hand om vår minsta kusin. På den tiden fanns inga dagis. Lill-kusinen älskade att bli puttad i sin trampbil!  Stod den still skrek han. Vi större kusiner grubblade över hur vi skulle kunna lösa denna utmaning.

Ungar är kluriga och på gården fanns allt möjligt skrot och användbart. Snart hittade vi en motorsågsmotor. Med den som hjälp, en kedja över kugghjulet, lite montering och fix så fick vi fart på bakhjulen. En konstruktion som kort sagt gjorde att vi slapp puttningen.  Alla hejade på och vi fick stor uppskattning för vår härliga idérikedom. Vid den här tiden fanns fossila drivmedel i överflöd och speciellt dyrt var det inte heller. Jag hörde aldrig någon prata med mig om luftföroreningar eller att det var dåligt att andas in avgaser.

Det var 45 år sedan.

Under påskhelgen vandrade jag runt på Roms historiska gator. Jag betraktade över 2000 år gamla byggnader. Lyssnade på stadens historia och tog in hur de tänkte och levde då. Där och då påbörjade denna text. Ni kan ju förstå att mina synapser har fått jobba...

Historiens vingslag och idag. Vilka steg människan tagit och vilken utveckling som skett. Idag kan jag konstatera att jag åkt både självkörande buss och självkörande bil. Provkört fossilfri bensin… Jag inser att jag älskar utveckling och jag älskar friheten våra mobila skapelser ger oss. Denna rörlighet vill jag inte vara utan. Så vad kommer krävas av mig/oss med dagens förståelse och kunskaper för att omvandla och snabbare än snabbast köra fossilfritt? Det är en resa som är oundviklig – vi bara måste dit!

Utifrån min uppfattning så har vi nog befunnit oss för länge på ”vår egen kammare”. Runt om i världen har det gällt och gäller att skapa välstånd, tyvärr ofta med skygglappar på vad gäller miljöaspekter. Fartblinda har vi glömt att också tänka minst 3–4 generationer framåt, visa omsorg för moder jord och att vi behöver ren luft för att andas och hålla oss friska.

Visst har även jag under de senaste 15 åren fått presenterat för mig hur miljön påverkas av fossila drivmedel. Men allvaret av det har liksom inte fastnat, förrän jag för 7 år sedan var i Kina. Första gången kände jag att jag inte kunde andas fullt ut. Min kropp bönade efter ren inandningsluft. Det stack i halsen. Bara tid därefter träffade jag Sten Forseke som presenterade en teknologi och produkt (Enerfy) som han och hans team jobbat med som i realtid mäter och coachar ECO- drivning digitalt. WOW, tänkte jag! Det här måste ju alla vilja vara med på! Att i sin vardag kunna se hur ens körning påverkar miljön, bli motiverad att köra smartare och få coaching för att minska utsläppen i luften vi andas in. Jag blev fast direkt.

Jag är en nörd då jag hittat något jag brinner för – så när jag sen dessutom fick upp ögonen för *Agenda 2030 under 2016 och de 17 globala målen från FN såg jag en glasklar koppling mellan Enerfy och målen 11.6 (fokus på luftkvalité) och 12.6 (för företag att införa incitament för hållbarhet (bilflottor)). Dessutom har *FIA, motorsportens styrande organ, jobbat med oss licensierade förare som ambassadörer för trafiksäkerhet. Vi presenterade Enerfy’s teknologi för FIA och det blev det naturliga steget för dem att utöka sin satsning och inkludera ECO-drivning. 

Idag står jag här, med båda fötterna i FIA Smart Drivning Challenge, där jag arbetar som race-director för FIA:s största globala satsning på trafiksäkerhet och ECO- Driving.  Fia Smart Driving Challenge är väldens första världsmästerskap för vardagsmotorister som vill bidra till att vi alla kör smartare och miljövänligare. Och jag är så STOLT och TACKSAM för att jag navigerat mig fram hit och att idag får jobba fullt ut med denna satsning!

Varför denna långa ”start” text? Jo för att det är vår historia och kunskaper som formar oss och som är basen till de beslut vi tar och de engagemang vi blir delaktiga i för framtiden.

Varför denna satsning?
FIA med alla sina motorsport- och motorklubbar välden över vill bidra med ett initiativ för alla bilister som gör deras insatser synliga och mätbara. De ser det som en av många fler insatser som behöver göras ”tillsammans” världen över, om vi ska lyckas uppnå Agenda 2030.

Varför ett världsmästerskap?
När man analyserar vad som får oss människor att AKTIVERA oss, så kommer gamification högt på listen av motivationsfaktorer som bidrar till att vi övervinner ”latmasken i ryggraden” och agerar. Man kan vinna status och bli både sedd och lyssnad till när man blir ”BÄST I VÄRLDEN” på något. Det är värt att kämpa för. När man tävlar vet man också att man bara blir bättre genom träning

Vad är målet?
Att minska olyckor och framförallt de med dödlig utgång på världens vägar. Att få fler bilister att utveckla Eco-drivning skills som bidrar till minskade CO2 utsläpp av de fossila drivmedlen. Dagens bilar kommer ju att finnas i 15–20 år till framöver, minst… Det är lätt att tänka och tycka vad ”lilla jag” kan bidra med i det stora hela. Men i min värld är det hos varje enskild individ allt behöver börja. När något större var tvunget att bli klart hemma på gården sa min farmor alltid ”Många bäckar små – flyter samman och bildar en stark stor älv”. Vi hjälptes åt.

Hur mäter man Smart Driving?
Mätningen och poängsättning sköts av Enerfy’s AI teknologi som utvecklats av det svenska bolaget Greater Than. Nu leder Greater Than även hela uppdraget för FIA. Poängen i Smart Driving räknas fram genom att en läsare som sätts i bilens OBD-kontakt och sänder information till förarens smartphone App (FIA SMART) över Bluetooth. Kördata och värden sänds upp i molnet och jämförs med över en halv miljard andra förares körningar (oavsett drivmedel, bilmodell eller var i världen man kör). Utifrån dessa värden bedöms förarens körning och poängsätts därefter och jämförs med alla andra som kör i mästerskapet på vår planet.

Hur coolt är inte det? Att under varje körning, från A till B till C, kunna samla poäng genom att visa omtanke genom att bidra med ökad säkerhet och minskad miljöpåverkan på vägarna! Som bonus också mera pengar kvar i plånboken för annat än drivmedelskostnader. Vad kan bli mera ”win-win”? Jo, att promenera så klart, för att återgå till ROM runt år 0 och vad jag gjorde där under påsken. Men, nej det är vi redan förbi. I min värld är vägen framåt att få till NYA fossilfria drivmedel, göra allt vi kan för hållbarhet och cirkelekonomi. Vi alla måste våga och utmana oss själva att bryta invanda mönster och agera nu.

Därför är jag så stolt över att få jobba för detta mästerskap i smart körning. För mig personligen, det mest BETYDELSEFULLA mästerskap som FIA någonsin instiftat då det är för oss, vi alla många människor som tillsammans bidrar till kommande generationers livskvalité. Precis som att en majoritet av oss sopsorterar, borde alla av oss delta i FIA Smart Driving Challenge och genom vår körning bidra till en bättre vägmiljö. Skulle jag vara FIA president idag, då skulle dessa mätningar ingå och vara en del av alla FIA mästerskap.

Hur går man med i tävlingen?
Det är busenkelt! För att köra i FIA SDC går man in på www.fiasmartdrivningchallenge.com, anmäler sig och beställer sitt tävlingspaket (en OBD-läsare, spellicens och inlogg till appen FIA SDC). Startpaketet kostar 45 Euro. Som tävlande ansluter man sig till ett team och kan vara med i 20 veckoheat under 1 år. De topp tre bästa teamen vars tre bästa förare kommer att få resa till FIA:s årliga prisutdelning och tävla ”head to head” och göra upp om världsmästartiteln varje år. Tänk dig själv som världsmästare i Smart Driving …

Från många av deltagarna kommer en unison feedback; de har sänkt sin drivmedelskostnad samt ökat fokus bakom ratten och börjar köra trafiksäkrare, vilket låter som ljuv musik i mina öron.
Läs gärna mera utförligt på:www.fiasmartdrivningchallenge.com


*FIA:
Grundades 1904, FIA: s första mål var att få koherent styre och säkerhet för motorsport. Genom den kompetens som uppnåtts på den arenan har FIA sedan dess blivit en global organisation som inte bara främjar motorsport, men också säker, hållbar och tillgänglig rörlighet för alla trafikanter över hela världen. Som sådan arbetar federationen över tre viktiga sammankopplade verksamhetsområden - Sport, Kampanjer och Mobilitet. Inom ramen för rörligheten syftar FIA till att säkerställa att säkra, prisvärda och rena transportsystem är tillgängliga för alla. Främjandet av säkra och hållbara former av rörlighet har i sin tur lett FIA att engagera sig i globala hållbarhetsinitiativ och också hitta sitt eget stora svar på trafiksäkerhetsfrågor, FIA-åtgärden för trafiksäkerhet. Den globala kampanjen till stöd för FN: s årtionde av trafiksäkerhetsåtgärder syftar till att minska dödsfallet på vägarna med fem miljoner före 2020. FIA: s styrande organ säkerställer att rättvisa, kapacitetsreglerade och framför allt säkra händelser utförs i alla hörn av världen. I slutändan är FIA: s mål enkelt - för att hålla dig i rörelse, säkert och dynamiskt. 


*Agenda 2030
Vid FN:s toppmöte den 25 september 2015 antog världens stats- och regeringschefer 17 globala mål och Agenda 2030 för hållbar utveckling. Världens länder har åtagit sig att från och med den 1 januari 2016 fram till år 2030 leda världen mot en hållbar och rättvis framtid.


Endless Power & Smart Driving
Tina Thörner