Intervju med Kungsleden

Publicera: den 15 september 2020

Kungsleden – fastighetsbolaget där miljö och hållbarhet står i fokus, även när det kommer till vagnparken!

Kungsleden AB äger och förvaltar över 200 fastigheter inom kontor, industri/lager och handel runt om i Sverige. I bolaget finns ett framstående och aktivt miljö- och hållbarhetsarbete som även genomsyrar bolagets vagnpark. Bolagets bilpolicy erbjuder alla tjänstebilsförare en Passat GTE som standardbil och på driftsbilssidan har man tagit steget än längre, där är helt eldrivna Renault Kangoo Z.E standardbil.

Kungsledens vagnpark har en snitt-Co2 på 44,5 gram och bränsleförbrukningen sjunker stadigt i takt med att gamla diesel-och bensinmotorer byts ut mot hybrid eller eldrift. En annan anledning till att man lyckas hålla bränslekostnaderna nere är den laddinfrastruktur Kungsleden satsar på att tillhandhålla i anslutning till många av sina fastigheter.

Vi har träffat bolagets hållbarhetschef Erik Florman samt fastighetsskötaren Malin Pedersen som till vardags kör en eldriven Renault Kangoo.

Hej Erik, berätta mer om er driftbilpolicy och tankarna kring den?

–Vi har alltid haft ett tydligt miljöfokus och krav i vår bilpolicy men när vi skulle introducera egen drift inom organisationen och hade behov av en helt ny typ av bil internt ville vi att det skulle var helt eldrivet för att visa vår långsiktighet inom hållbarhet och ambition att bli klimatpositiva.

Hur har policyn tagits emot av förarna?

–Generellt positiv och en stolthet över att köra miljövänligt men också mycket praktiska frågor kring räckvidd, laddning och hur vi hanterar laddning.

 

Hur tänker ni i stort kring laddning i era fastigheter?

–Vi vill alltid erbjuda hållbara alternativ att ta sig till våra fastigheter och ser att laddstolpar blir mer och mer efterfrågade.


Vad är nästa steg i arbetet?

–Vi kommer att följa upp och hoppas att utvecklingen fortsätter så att vi på sikt kan köra helt fossilfritt.

 

 

Så här berättar fastighetsskötaren Malin i Göteborg om vardagen med eldriven bil:

Vad är den största skillnaden om man jämför med tidigare driftbilar du kört i tjänsten?

-Jag har tidigare uteslutande kört dieselbilar i tjänst så den största skillnaden är ju att slippa hålla på och tanka varannan dag. Ställer bara bilen på laddning vid dagens slut så är den körklar nästa morgon. En annan grej som var ovant i början är hur kort bromssträcka en får vid motorbromsning, det var spännande innan jag lärde mig hur det fungerar.

Hur går det till med laddning i praktiken? Är laddinfrastrukturen väl utbyggd i Göteborg där du är verksam?

-Det fungerar bra! Vi jobbar ju framåt på Kungsleden och har elbilsladdning på i stort sett alla våra fastigheter runtom i Göteborg, skulle det bli akut finns det alltid möjlighet att ladda åtminstone inom det egna beståndet.

Har du känt av den berömda räckviddångesten? 😊

-Nej. Jag verkar inom en två mils radie i mitt distrikt, så på en riktigt rörig dag kanske jag bränner 50 procent av laddningen. Kollegan som utgår från Kungsbacka däremot vet jag har fått köra med hjärtat i halsgropen på väg hem med varning för kort räckvidd tjutandes hela sträckan. Jag kan absolut tänka mig att det definierar begreppet ”räckviddsångest”

 

Stort tack Kungsleden för att vi fick en inblick i ert arbete, bra jobbat!