Vilken härlig födelsedag – för idag skriver jag min första artikel till er alla läsare här på Autolease!

Jag har ju haft dryga 25 år av motorsport i mitt liv. Under tiden sedan 1986 har mycket, precis som allt annat utvecklats, förändrats och ifrågasatts… Just som allt annat. Men jag kan skriva under på att det bästa av allt är att motorsporten ändå varit supportande under min tid som kartläsare i rallybilar att vi ska få förutsättningar, oavsett kön, färg, form, religion eller vad det nu kan tänkas vara som skiljer en människa från en annan åt för att lyckas på dennes position.


I början var det ju många ”hjärnspöken” hos mina manliga kollegor och chefer, men de har med åren ”frejdat ut” och idag är det visst en del kvar men men.. det går verkligen i rätt riktning.

Men där har jag också varit en ”jobbig kvinna” som infört coachande ledarskap, mental träning, teambyggande, bokcirklar mellan allt annat. Så mycket ”har inte tid”.. ursäkter – bortförklaringar… men jag har varit som att ”hälla vatten på en gås” = inte gett upp – och till slut har de själva insett att det blivit fördelar, bättre arbetsmiljöer, trevligare, säkrare och framförallt – vi hittar lösningar på allt som kommer i vår väg! Det starkaste verktyget här har varit att vi alla då ska tänka och applicera ett tillstånd av ”ny kärlek” på just den eller de utmaningarna. Med villkorslös kärlek och ”jädrar anamma” har jag lyckats bäst med att leda och få framgång som kvinna i en mansdominerad bransch.


Idag har jag navigerat in i sporten på ett nytt sätt och nu som Race director för FIAs globala (världens största) satsning på trafiksäkerhet och att trigga effektiv (eco) körning till alla bilister.  FIA Smart Drivning Challenge. Ett helt fantastisk uppdrag som bidrar till hållbarhet och där vi jobbar med 3 av FNs 17 globala mål för att bidra till en hållbar framtid och försätta ha ”kul på hjul”. Ett nytt världsmästerskap! (www.fiasmartdrivningchallenge.com)


En fråga som jag ofta får år om det är någon skillnad att arbeta som kartläsare till den snabbaste kvinnan i jämförelse med den snabbaste mannen? De är det, om än små så finns de där. En kvinna planerar och tänker för- och nackdelar och bollar gärna. Bygger sin fart bakom ratten. Män – de testar direkt ”in action” – skrotar vi så skrotar vi… De går över gränsen mycket oftare och utvecklar sig istället på detta sättet. Jag har aldrig lagt någon värdering vilket som skulle vara bättre – utan här är varje förare jag åker med, just den som jag supportar och vill stötta för att vi ska stå överst på pallen. Därför har jag investerat och utbildat mig mycket runt personlig utveckling, mental träning och hjärnforskning.


För mig gäller det att träna, ju bättre blir föraren bakom ratten och ju säkrare tar hen sig fram från A till B. Planera sin körning. Fullt fokus på just bilkörningen, inga sms bakom ratten ;o) eller andra störmoment.  Viktig är att köra med ett lugnt sinne och inte vara stressad. Det är ju detsamma när vi kör i den vanliga trafiken… oavsett kön.


Jag jobbar idag varje dag med att skapa bättre verktyg och vägleda varierande insatser för bilister för att minska olyckor i trafiken runt om i hela världen, så här känner jag att jag verkligen kan vara med och göra skillnad för en hållbarare mobilitet på många plan.


Endless Power & Smart Driving

Tina Thörner